Doğan Hızlan’ın Şiir Çilingiri’ndeki eleştiri yazıları şairlerin şiir dünyasına açılan kilitsiz bir kapı.
Sizden anahtar istemiyor. Sorgusuz sualsiz içeri girilmesi bekleniyor.
En nihayetinde her şair kendi şiirini size,
okuduğunuz zaman sorgulatacaktır. Doğan Hızlan da yer yer ince ölçümleri, bazı
yargılarıyla; kimi zaman da keskin eleştirileriyle okura bir yol biçiyor.
Şiir Çilingiri, okuru şairlere yönlendiriyor.
Yapılması gereken şairle buluşmak. Bunun en önemli yolu ise, kitapları edinmek.
Doğan Hızlan, şiir okurunun dikkatini şairlerin kitaplarına çekiyor. Kimi bir
şairin dizeleriyle, kimi bir dörtlükle; kimi de genel bir
değerlendirmeyle…”Neden mi Şiir Çilingir’i ?”diye soruyor Hızlan:”Kapı açık
buyurun içeri diyebilmek için.”
Şiir okurunun kısır olduğu ülkemizden söz etmek
isterim: Şiir yarışmalarına yüzlerce dosya gidiyor. Katılımcılar başvurdukları
şiir yarışmalarının adına düzenlenen isimleri ne derece tanıyorlar, ne
kadar okumuşlar?
Şairler birbirlerinin kitaplarını okuyorlar mı?
Bu genel sorulara başvurmamın sebebi, ilgiyi
şairlere çekmek, şairlerin de şairleri okuduğu bir edebiyat ortamını düşlemek.
Doğan Hızlan, her devrin tanığı bir yazar. Hiç
sıkılmadan, belirli zamanlarda gündeme taşınmış soruları, yeniden -çeşitli
söyleyişlerle- okurun karşısına çıkarıyor. Şairlerin okunmadığından dem
vuruyor. Ayrıca, kitapların izini sürerek okurlara yol haritası
çıkartıyor. Şiir Çilingiri bize bu noktada da bir iz sürmemizi
sağlayabilir.
“Şiirin yolu sarptır.”, diyor Hızlan… Biraz da bu
yolculuğu göze almak gerek.
Edebiyat-kültür ortamını, bir eşik de olsa yukarı
çekebilmek için, şairlerin okunurluğunun yüksek olması gerekmiyor mu?
Doğan Hızlan’ın deyişiyle, "şiir hâlesini
biraz daha genişletmek" gerekmiyor mu?
Doğan Hızlan’ın Şiir Çilingiri’ndeki
deneme-eleştirileri, bu hâlenin genişlemesine bir katkı sunmak için
yazılmışlar.
Seçiminizi yapın, kapı açık…
23.08.2014
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder